V dnešní uspěchané době se všechno stále zrychluje a málokdo má čas na psaní delších textů. Asi taková mohla být myšlenka za založením Twitteru – sociální sítě, jejímž principem je mikroblogging, čili zveřejňování opravdu krátkých zpráv. Čím se tedy Twitter liší od jiných sociálních sítí? Především – všechno, co chcete říct, se musí vejít do 140 znaků.
Název Twittteru je odvozen od anglického slova „tweet“, což je citoslovce ptačího štěbetání. Název je to velmi výstižný. Mluví se o něm také někdy jako o „SMS internetu“, protože zprávy, které pomocí něj uživatelé zveřejňují, takzvané tweety, délkou víceméně odpovídají SMS zprávě. To také byl původní nápad, ze kterého se Twitter vyvinul – prvotní myšlenkou byla webová služba, která rozešle SMS zprávu skupině lidí.
Twitter byl založen v roce 2006 a od té doby stále roste. V roce 2011 měl 200 milionů uživatelů, v roce 2012 už 500 milionů. Stránky www.twitter.com patří do desítky celosvětově nejnavštěvovanějších webů.
V Čechách je oproti Facebooku Twitter méně známý, ale jeho popularita stále stoupá. Odhaduje se, že v březnu tohoto roku bylo Čechů na Twitteru zhruba 155 000. To se sice nemusí zdát jako hodně, ale na rozdíl od Facebooku, jehož počet uživatelů prudce vzrostl v roce 2010 a od té doby už stoupá podstatně pomaleji, uživatelů Twitteru stále velmi rychle přibývá. Dnes už navíc je Twitter dostupný i v češtině, i když zatím jen ve zkušební verzi, čímž padla jazyková bariéra pro ty, kteří ho nepoužívali kvůli nedostatečné znalosti angličtiny.
A jak to celé funguje? Je to jednoduché. Po zaregistrování, kdy vyplníte své uživatelské jméno, přezdívku, pod kterou chcete na Twitteru vystupovat, heslo a mailovou adresu, získáte vlastní profilovou stránku, na které se budou zobrazovat vaše tweety. Pokud nenastavíte svůj profil jako soukromý, vaše tweety bude mít možnost vidět kdokoliv, včetně nepřihlášených. Většina lidí ale tweetuje veřejně a tak je veřejné zobrazování tweetů nastavené jako výchozí.
Po registraci si můžete do sledovaných přidávat uživatele, kteří vás zajímají, díky čemuž se jejich tweety budou zobrazovat na vaší zdi. Samozřejmě můžete nejen sledovat ostatní, i když někteří si s tím vystačí, ale také sami tweetovat. Obsah tweetu není omezený jen na text, do zprávy se dá vložit i internetový odkaz (po vložení automaticky zkrácený pomocí speciální služby, aby nezabíral velké množství znaků) nebo obrázek. Pomocí tweetů se dají vést celé konverzace, do kterých se může zapojit kdokoliv další. Je možné i poslat osobní zprávu, kterou nikdo další neuvidí, ale jen těm uživatelům, kteří vás sledují.
Na Twitteru se vyskytují jak osobní profily, tak účty, které byly založeny za zvláštním účelem – například postování vtipů, novinek či citátů. Mají tu účet i různé firmy či organizace, a pokud se o nějakou z nich budete zajímat, můžete se dozvědět horké novinky přímo z první ruky.
V neposlední řadě tu najdete i účty známých osobností (profily, u nichž je ověřené, že jejich majitel je opravdu ten, jehož jménem jsou vedeny, jsou označené modrou odškrtnutou pečetí u jména), nebo takové, které známé osobnosti humorně parodují (z nejznámějších českých například https://twitter.com/schwarzenbergk).
Můžete tu najít dokonce i neživé předměty – svůj profil má například vozítko Curiosity, které zkoumá povrch Marsu, nebo dokonce i jeden z kamenů, které jako první zkoumala. (Ne, není to vtip – podívejte se na https://twitter.com/N165Mars)!
Twitter tak funguje jako služba, která vám přináší výběr horkých novinek a zajímavostí podle vašeho vkusu, utvářená tím, koho jste se rozhodli sledovat. Je snad prvním místem v elektronické džungli, kam se bleskurychle dostanou zprávy o různých událostech ze světa – dokonce rychleji, než do televizních zpráv – protože téměř u všeho, co se kde stane, je aspoň někdo, kdo má mobil s připojením k internetu a touhu se podělit o žhavé informace.
Twitter je užitečný nástroj. Můžete ho využívat jako zdroj novinek, přizpůsobený vám na míru, propagovat na něm svoji firmu, nebo si třeba jen popovídat s přáteli a dát jim vědět, co se ve vašem životě děje. Twitter je prostě tím, co si z něj uděláte.