Na konci roku Facebook mnohé poněkud vyděsil, když zveřejnil upravené podmínky svého užívání, které vstoupily v platnost 1. ledna tohoto roku. Vypadalo to, že nás zcela zbavuje soukromí a práv na cokoliv, co na síť postneme. Opravdu už je čas Facebook opustit?

Bude z nás jen zboží?

Změny Facebook oznámil v listopadu a když je později zveřejnil, zvedla se vlna nevole. Uživatelé měli obavy ze ztráty soukromí, sledování, sbírání a prodeje dat o nich. Mark Zuckerberg byl mimo jiné nařčen z toho, že z uživatelů této sítě dělá zboží.

Skutečnost je však poněkud jiná. Je pravda, že mnoho z nás slyšelo nebo četlo tyhle podmínky poprvé, ale ve skutečnosti to byla jen velmi mírně upravená pravidla, která platila v podstatě od roku 2012. Jenže upřímně – kdo všechno si je četl při registraci nebo prostě jen tak, aby věděl, v čem jede?

Stále tedy platí, že videa, fotky i statusy, postnuté na Facebook patří svému tvůrci. Autorská práva tedy zůstávají autorovi. Facebook si jen zajišťuje možnost s tímto obsahem volně nakládat, aniž by za to musel platit. Toto právo zaniká se smazáním příspěvku, kromě případů, že už ho nasdílel někdo další.

Facebook může s našimi daty nakládat, aniž by za ně platil

Největší změna se týká objemu dat, která o nás Facebook sbírá. Je jich čím dál větší množství. Některá získává přímo od nás, jako třeba odkud se přihlašujeme, jak často, co nakupujeme apod. Další informace sbírá od našich přátel a cizích lidí z fotografií a zpráv. Facebook sbírá také informace o zařízeních, která používáme.

S největší pravděpodobností však není potřeba se obávat, že by Facebook naše data prodal dalším společnostem. Tam, kde se mluví o zpřístupnění dat třetí straně, jde spíše o další uživatele, kteří využívají facebookovou reklamu. Informace o nás pomáhají cílit reklamu přesněji podle zájmů a oblastí pobytu.

Pokud máte facebookovou mobilní aplikaci, ta o vás také sbírá data. Nedělá to, aby nás sledovala, ale aby data využila k lepší personalizaci a zobrazovala nám zajímavější informace. Více pro nás zajímavých příspěvků nebo také stránky a události nejblíž k naší poloze. Například vám, když jste v Kladně, nenabídne reklamu na farmářské trhy v Bratislavě, ale na ty kladenské.

Nastavte si dobře soukromí

S těmito podmínkami automaticky souhlasí všichni, kdo Facebook používají a mají na něm profil. Neexistuje způsob, jak se tomu vyhnout, leda si smazat účet a Facebook nepoužívat. Jedinou skutečně rozumnou věcí, kterou můžeme udělat, pokud chceme Facebook používat dál, je, nastavit si své soukromí, jak nám vyhovuje. Facebook bude sice dál sbírat naše data, ale my si zajistíme, že naše příspěvky neuvidí, kdo nemá.

Stupně soukromí se dají volit na stránce Privacy Basics. Můžete si tam nastavit, aby vaše statusy viděli jen přátelé, nebo zrušit tagování na fotkách, naučit se blokovat nežádoucí uživatele apod. Informace o nastavení soukromí jsou dostupné ve 36 jazycích. Pomocí tohoto nástroje budete svůj obsah sdílet pouze s lidmi, se kterými ho sdílet skutečně chcete.

Zdroj obrázku: http://rack.2.mshcdn.com/media/ZgkyMDEzLzA2LzIxLzEzL2ZhY2Vib29rMS4yMjE2OC5qcGcKcAl0aHVtYgk5NTB4NTM0IwplCWpwZw/05b20ba4/63a/facebook1.jpg