Při sledování filmu se zaměřujeme většinou hlavně na vizuální efekty, příběh a postavy. Na působivosti filmu se však podílí i jeho hudební doprovod. My jsme pro vás vybrali největší filmové hudební lahůdky minulého roku.

Hugo a jeho velký objev Howard Shore

Shore má na svědomí soundtrack i k Pánovi prstenů, takže jestli existuje sázka na jistotu, je to on. Huga vybavil tak trochu pohádkově nostalgickou hudbou s humornými prvky valčíku a vášní tanga. Během poslechu si užijete nejen orchestr, ale i akordeon, akustickou kytaru nebo piano.

Hudební podkres vám poskytne dobrodružství, hravost a magii. Evokuje představu Paříže třicátých let, ale zejména nikdy nekončícího dětství, kde za každým rohem čeká úžasné dobrodružství.

UKÁZKA: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CaalyEBRkOg

Trent Reznor & Atticus Ross jsou Muži, kteří nenávidí ženy

Tento soundtrack posbíral několik nominací, včetně zlatoglóbové. Nenajdete na něm nic normálního. Žádný malebný orchestr či oddych v podobě popíku. Leitmotivem je zběsilost, ponurost a podivnost, což perfektně ladí s filmem.

Pokud dokážete překousnout zvláštnost a víc než tří hodinovou délku tohoto počinu, dostane se vám elektronické apokalypsy, ze které jde mráz po zádech.

UKÁZKA: http://www.youtube.com/watch?v=fkP3urtYCkc&feature=player_embedded

Hans Zimmer byl na Počátku

Zimmera známe jako autora hudby ke Lvímu králi, Rain Manovi, Pirátům z Karibiku a mnoha dalším filmům.

Jeho album k Inception je instrumentální, dominují v něm smyčce a sem tam zachytíte kytarový akord. Užijete si také baskytaru nebo klavír. To vše v jednoduché, krystalické formě, která vůbec neubírá tónům na dokonalosti.

Skladby mistrně vyjadřují dramatičnost a napětí, které panují ve filmu. Jde ovšem o typického Zimmera, takže vás dokáže nadchnout i pokud jste film vůbec neviděli.

UKÁZKA: http://www.youtube.com/embed/RwIo_VadeFU?rel=0&autoplay=1

Trent Reznor & Atticus Ross rozumí i Sociální síti

Tomuto duu se minulý rok opravdu dařilo. Jejich styl je přímo předurčuje k podkresu dramatických a znepokojivých filmů. Stejně jako u Mužů, kteří nenávidí ženy, jsou tu skladby elektronické, obohacené o podivné Reznorovy ruchy a další efekty či zkreslenou kytaru a klávesy.

Přes občasnou monotónnost je tento soundtrack velice atmosférickou záležitostí pro fanoušky filmu nebo práce Davida Finchera a Trenta Reznora.

UKÁZKA: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=E87JSduSnVw

Clint Mansell doprovází Černou labuť

Mansell je v podstatě dvorním skladatelem Darrena Aronofského a jejich spolupráce je synonymem dokonalosti. Tentokrát však bylo třeba dbát na provázání s baletním prostředím a experimenty se nepřipouštěly.

Příběh i hudba se totiž točí kolem Čajkovského Labutího jezera a v jednotlivých skladbách se odráží příběh baletky Niny. Díky hudebnímu doprovodu úplně cítíte, jak se snaží vyvolat svou temnou stránku, aby dokázala věrohodně ztvárnit nejen bílou, ale taky černou labuť.

Mansell přetváří původní Čajkovského skladby v sled zdánlivě náhodných tónů, které vám vezmou dech svou jakoby mimovolnou přesností. Směřují děj a úžasně dokreslují temnotu a prázdno v Ninině duši.

UKÁZKA: http://www.youtube.com/watch?v=LgYL2jwE1H0&feature=fvwrel