Na sociálních sítích se často shromažďuje obzvlášť mládež. O snad nejznámější z nich, Facebooku, to už ale dávno neplatí. Dnes tu už totiž má účet skoro každý – a právě tato popularita se Facebooku paradoxně u mladší generace stala osudnou. Který teenager by chtěl, aby jeho fotky a statusy komentovali a četli rodiče, nebo dokonce učitelé?

Mladí lidé v posledních pár letech Facebook hromadně opouštějí. Dnes si na této sociální síti udržují účet spíš jen kvůli kontaktu s rodinou. Své facebookové profily navštěvují sporadicky a považují je spíše za způsob komunikace se staršími rodinnými příslušníky, často vnímaný spíše jako povinnost. Opravdová zábava se ale odehrává jinde. Mladí si hledají své vlastní virtuální světy, kde by si nepřipadali tolik pod dohledem dospělých.

Právě takovými místy se dočasně staly TwitterInstagram. Dnes už ale často podléhají rodičovské kontrole i ty. Posledním hitem se u teenagerů dnes stávají různé aplikace do smartphonů, které umožňují vyměňovat si zprávy za použití internetového připojení mobilu, které je dnes relativně levné. Aplikace při zasílání zpráv navíc poskytují větší soukromí. Tyto aplikace se ale samy pomalu vyvíjejí do podoby sociálních sítí – přidávají další a další funkce, můžete si v nich zahrát hry, sdílet hudbu či sledovat newsfeed na svém profilu.

Facebooku odzvonilo, nastupují aplikace do chytrých mobilů?

V Británii je nejpoužívanější aplikace What’s App, která má více měsíčně aktivních uživatelů, než Twitter. What’s App se tomuto trendu transformace v sociální síť prozatím vyhýbá. Její tvůrci chtějí zachovat její hlavní účel nástroje pro komunikaci, bez zbytečných funkcí navíc, které by aplikaci zpomalovaly a komplikovaly používání. Tvůrci jiných aplikací si ale takové obavy nepřipouštějí a vybaví je vším, co je zrovna „trendy“.

LINE, což je aplikace oblíbená především mezi japonskou mládeží, vydělává až polovinu svého zisku prodejem her, a dalších zhruba třicet procent příjmů pochází z prodeje animovaných emotikonů (tzv. „stickers“). Podobně jsou na tom i aplikace KakaoTalk, která je populární v Jižní Korei, nebo čínská aplikace WeChat. Všechny tyto aplikace mají desítky milionů uživatelů.V Americe se podobného vývoje dočkaly i kanadská aplikace Kik, nebo Tango, které je rozšířené v USA – začaly spolupracovat se softwarovými inženýry, kteří pro ně za podíl ze zisku vyvíjejí hry. Tango také, podobně jako Facebook, navázalo partnerství se Spotify a umožňuje tak svým uživatelům sdílet hudbu.

Novinkou, která bleskově stoupá v oblibě, je aplikace SnapChat, který nabízí neobvyklou funkci – zaslané zprávy, fotky a videa se za chvíli po přečtení samy smažou. Po uplynutí limitu, který nastaví odesílatel, a pohybuje se obvykle v rozmezí jedné až deseti sekund, se přečtená zpráva neboli „snap“ vymaže jak z mobilu příjemce, tak se serverů SnapChatu. Zaručuje tak to, že po vás nikde na internetu nezůstane nežádoucí „elektronická stopa.“ A tato novinka uživatele opravdu láká. Jen během května 2014 si takto uživatelé Snapchatu vyměnili denně přes 700 milionů fotek a videí.

Vývoj sociálních sítí a nástrojů pro elektronickou komunikaci stále pokračuje, a obzvlášť zájem mladých uživatelů často ukazuje, co bude trendem v nadcházejících letech. Kdo dokáže předpovědět, jaké další nové sociální sítě, aplikace či jiné komunikační platformy se stanou příští módou? Nechme se překvapit.

 

Zdroj obrázku: http://pixabay.com/cs/facebook-ukazatel-my%C5%A1i-logo-76536/