Posted on

Hudba ve videohrách byla dost dlouho vnímána jen jako podkres, který má trošku zakčnit zážitek z hraní. To se ovšem za posledních dvacet let významně změnilo a z herní hudby se stal plnohodnotný umělecký žánr. Pojďme se mrknout, jak a proč k tomu došlo.

Dnešní herní soundtracky skládají skuteční mistři

Původně nám raná technologie syntetizátoru dovolovala začlenit do videoher jen jednoduché melodie. V současnosti už umožňuje naprosto to samé, co běžný velkofilm. Každá hra může obsahovat orchestrální hudební stopu nebo si pořídit práva na nějakou popovou či rockovou pecku.

Proto se dnes ke skládání herní hudby hlásí i renomovaní umělci, které máme většinou spojené s filmovým průmyslem. A takový soundtrack od Trenta Reznora, Hanse Zimmera nebo Michaela Giacchina rozhodně nemůže žádné hře ublížit. I proto jsou dnes běžně herní soundtracky prodávány a hudba z nich hrána na koncertech.

Herní hudba je možná důležitější než filmová

Tento vývoj je pro hry požehnáním, protože hudba v nich má možná ještě důležitější místo, než ve filmu. Pomáhá totiž nejen dotvořit prostředí, ale zdůrazňuje i pohyb (a tím na něj poutá pozornost), a také hráče upozorňuje, zda udělal něco dobře nebo špatně. Stejně tak může hudba ve hře hráče varovat před nebezpečím.

Hudba ve video hrách má však i vyšší významový level. Pomáhá hráči, aby si udržel představu návaznosti a jednoty příběhu a herního světa a také ho ukotvuje ve hře. Jednotlivé hudební motivy často symbolizují konkrétní události nebo postavy a předměty. A jedna z nejdůležitějších funkcí hudby ve hře je budování emocionálního rozpoložení hráče.

Tohle všechno funguje pochopitelně i u filmu. To je však médium pasivní, proto jsou tyto funkce mnohem účinnější a důležitější právě u prožitku z interaktivní hry.

Skvělá hudba dělá skvělou reklamu

Samozřejmě i herní průmysl podléhá zákonům marketingu. Není divu, že si libuje, jak hezky se dá současná herní hudba využít k prodeji. Je jednoduché si spočítat, že nás oblíbený skladatel donutí koupit si hru, ke které komponoval hudbu. Nebo naopak, když se nám zalíbí hra, jistě budeme mít zájem i o její soundtrack.