Češi na slevy a výprodeje slyší a prodejci toho využívají. Avšak ne všechny výprodeje, akční letáky, totální likvidace či krachy cen se skutečně vyplatí. Někteří prodejci totiž podle zjištění České obchodní inspekce klamou spotřebitele nebo jinak porušují zákony.

Inspektoři ČOI v minulých letch během letních měsíců provedli přes 700 kontrol zaměřených na řádné označení zboží ve slevě a úroveň prodeje. Přitom zjistili porušení zákona ve třetině provozoven a to v následujících případech:

neplnění informační povinnosti – nedostatečné označování zboží s informacemi potřebnými k jeho identifikaci

neseznámení spotřebitele s cenou – není jasné, kolik sleva činí; cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní

nesprávné účtování

nekalé a klamavé obchodní praktiky

závady dokladu o zakoupení

Jaké triky se slevami jsou nejčastější?

Příkladem oblíbené klamavé obchodní praktiky je krátkodobé zvýšení ceny zboží v obchodě, následované snížením ceny na běžnou úroveň pomocí slevy. Dalším častým trikem na zákazníka jsou výlohové cedulky „slevy až 80 %“ – tato sleva se uplatní na nejlevnější nebo již vyprodané zboží v obchodě, avšak zboží, o které je zájem, se zlevní jen minimálně. Cíle přilákat zákazníka do obchodu je dosaženo. Často také akční letáky obsahují větu „do vyprodání zásob“ – problém může být, že zboží v obchodě nenajdete.

Jak se nenechat napálit

Nenechat se napálit nekalými a klamavými reklamními triky obchodníků lze dodržováním několika jednoduchých pravidel:

1. nepodléhat výhodným nákupům – ověřit si, zda je sleva skutečně slevou, například využitím internetového porovnávače cen zboží

2. ověřit reference – navštivte diskusní fóra a zkuste zjistit názory zákazníků na produkt, službu nebo obchod. Pokud bude zkušenost negativní, zboží raději nekupujte.

3. prohlédnout zboží – zboží si před koupí pečlivě prohlédněte, zkontrolujte, zda je kompletní, obsahuje údaje o výrobci a distributorovi a návod k použití v češtině

4. vyžádat si doklad o koupi – prodejce má povinnost vystavit paragon a proto jej od něj vyžadujte. Doklad uschovejte pro případnou reklamaci.

5. využít záruku – na zlevněné zboží platí také plná záruční doba 24 měsíců

Zdroj: Česká obchodní inspekce, Tisková zpráva, 28. 12.2011; dTest, Tisková zpráva, 17.12.2011