Máte toho hodně co říct a už vás nebaví psát si básničky do šuplíku? Možná byste mohli zkusit psát texty k písním. Poradíme vám, jak se vypracovat na textařskou hvězdu.
V Čechách to neumíme
V zahraničí existují kreativní kurzy a publikace, zaměřené právě na psaní textů, stejně hojné jako ty, učící kreativnímu psaní. My zatím nic takového nemáme, takže jsou nám zásady psaní kvalitních textů zahaleny tajemstvím. A proto máme mistrů textařů jako šafránu.
Vyprávějte příběh
Zkuste analyzovat úspěšné písňové texty. Někdy jsou písně úspěšné prakticky jen díky chytlavé melodii, ale je dost takových songů, u kterých za úspěch může text. Všímejte si způsobu, jakým se píseň vyjadřuje. Text může být docela jednoduchý, ale působivý a rázný (jako bývají věci Daniela Landy), ale také hravý, složitější a poetický (jako texty Michala Horáčka).
Pravděpodobně brzy přijdete na to, že ať už úspěšný text vypráví jakýkoliv příběh, tak jsou to v něm skryté emoce, co se zasluhuje o jeho oblibu. Aby byly vaše texty taky takové, musí vám je posluchači věřit. Proto nejlépe uděláte, když do nich vložíte city a pocity, které jste sami prožili a dobře je znáte.
A nebojte se je zarámovat do příběhu, dodá jim to větší sílu. Použijte třeba přímo příběh své vlastní lásky, nebo tyto emoce vsaďte do balady o lásce kosmonauta k androidovi, a udělejte ze svého textu sci-fi.
Blok je váš nejlepší přítel
Vypracovat se na kvalitního textaře bude pochopitelně chvilku trvat, ale můžete to zvládnout, pokud se nevzdáte.
Nezbytným pomocníkem vám bude blok, do kterého byste si měli zapisovat okamžité nápady a ve volných chvilkách cvičit psaní.
Napřed si ale musíte osvojit obratné vyjadřování. Proto si klidně ze začátku zkoušejte textovat známé písničky. A pak poproste kamarády, aby vám je zhodnotili. Jen počítejte s tím, že tato hodnocení budou kladnější, než by byla ve skutečnosti – kamarádi totiž lépe poznají, co vlastně chcete říct, než lidé, kteří vás neznají.
Přestože jsme naučení, že by se hudební texty měly rýmovat, nenechte se tímto pravidlem svázat. Na druhé straně si pamatujte, že chytrý, vtipný, nebo prostě jen libozvučný rým dodá emocím i příběhu ještě více na kvalitě.
Pište srdcem!
Dalším důležitým momentem je stanovit si, pro jaké posluchače vlastně text píšete. Když budete psát pro své vrstevníky, použijete jiný jazyk i kadenci slov, než když budete psát třeba pro rodiče. Můžete se specializovat na jednu skupinu posluchačů – třeba vás lákají punkové texty? Nebo rap? Ale můžete zvládnout i širší záběr, pokud budete šikovní.
Také pamatujte na to, že v jednoduchosti je krása a nesnažte se o příliš komplikované slovní či příběhové konstrukce. V básni na papíře se to ještě snese, ale text písně by to patrně zabilo. Hlavně zůstávejte sami sebou a na nic si nehrajte. Pište o tom, čemu věříte a dávejte do toho srdce. Posluchači totiž hned poznají, když šlápnete vedle.