Od doby, kdy jsme vynalezli obrazový záznam, toužíme po co nejdokonalejší filmové iluzi. Zatímco čekáme na bezchybnou virtuální realitu, musíme si krátit čas jejími předstupni. Po 3D televizi nás čeká displej s pachovou kulisou.

Filmy, doprovázené vůněmi tu byly už před sto lety

Není to zase až tak nová technologie, jak by se mohlo zdát. Experimenty ohledně spojení obrazu a vůně se podnikaly už před více než sto lety. Začalo se s tím v roce 1906, tedy v době, kdy filmy ještě ani nebyly zvukové.

V roce 1960 pracoval v kinosálech s ohromením diváků film Scent of Mystery, během něhož byly vůně přiváděny potrubím k jednotlivým sedadlům. Tyto starší pachové iluze byly sice většinou založeny na éterických olejích a větráku, ale pro to nebyly o nic méně působivé.

Teď tento koncept vzkřísili výzkumníci z tokijské Univerzity pro zemědělství a technologie. Dřívější hrátky s vůněmi byly docela náročné. Nedaly se dobře zacílit a spotřebovalo se při nich spousty drahých éterických olejů. Prototyp vonící obrazovky je v tomhle mnohem vychytanější, protože umožňuje přesnou lokalizaci. Zdá se, jakoby vůně vycházela z jednotlivých pixelů displeje.

Jako základ použili vývojáři obvyklý LCD monitor. V každém jeho rohu se zahřívají gelové polštářky a čtyři větráčky z nich přivádí pach do předem určeného místa těsně před monitorem. Pokud tedy budete na monitoru mít šálek lahodné kouřící kávy, může přesně tak svůdně vonět.

Smell-O-Vision dokáže generovat až 10 000 vůní, ale ne víc než jednu naráz

Vonící displej dostal v angličtině moc pěkný název „Smell-O-Vision“, což se nám asi do češtiny stejně hezky přeložit nepodaří.

Systém přivádění vůní ve Smell-O-Vision je tedy velmi přesný, ale zatím nedokáže produkovat víc pachů současně. Dalo by se zavést vyměňování gelových kartridží, ale to už by zavánělo starými nákladnými experimenty s éterickými oleji. Za to však dokáže tento displej vygenerovat až 10 000 jednotlivých vůní, takže o bohatost rejstříku se obávat nemusíme.

Zatím je však pořád dost času na zdokonalování voňavých obrazovek, protože ještě pár let se běžným vybavením našich domácností nestanou. Můžeme se ale v poměrně dohledné době rozhodně těšit na změny v reklamních poutačích a na výstavách. Otázka je, jak moc se nám bude líbit, když nás ke koupi smažených křidýlek nebo toaletních vod budou kromě krásných obrázků lákat také Smell-O-Vision vůně, nad kterými se sbíhají sliny.