Představte si, že si objednáváte zboží na internetu. Zaplatíte a čekáte. Během krátké chvíle u vašich dveří přistane chytrý stroj, který vám balíček doručí prakticky až do rukou. Zní vám to jako scéna ze sci-fi filmu? Tato situace by se ale mohla stát skutečností.

Bezpilotní drony pro doručování zásilek a jiné činnosti už testovala francouzská i německá pošta. Pozadu nezůstal ani Amazon či Google, o využití dronů uvažuje i Facebook. Tak idylické, jako ve výše popsané scéně, doručování pomocí dronů ale zatím není. Kromě nutnosti zdokonalení technické stránky věci totiž tento způsob dopravy čelí také legislativním obtížím. Mnoho zemí totiž průlet bezpilotních letounů nad obydlenými oblastmi nepovoluje.

Služba snů. Amazon Prime Air – dodání do třiceti minut

Proto například Amazon testoval své ortoptéry v Indii. V USA totiž úřad regulující letecký provoz venkovní testy dronů zakázal. Amazon chce zavést nadstandardní službu Prime Air, která by vybraným zákazníkům pomocí dronů doručila zboží už do 30 minut od objednání. Zatím ale tato služba, která byla původně plánována už na letošní rok, právě kvůli legislativním omezením zřejmě zůstává spíše hudbou vzdálenější budoucnosti.

Parcelcopter doručí léky na ostrov, převezme je kurýr na koni

Přestože tento druh dopravy ulice měst tedy zřejmě jen tak neovládne, je mimořádně užitečný pro dopravu zásilek na odlehlá a obtížně přístupná místa. V Německu například probíhá testovací provoz kvadrikoptéry DHL Parcelcopter mezi přímořskou vesnicí Norddeich a ostrovem Juist. Ten leží v Severním moři blízko hranic s Holandskem a žije na něm asi dva tisíce obyvatel. Parcelcopter jim na ostrov doručuje léky v době, kdy jsou ostatní běžné spoje na ostrov plně vytížené. Dron zásilku vyloží na přistávací ploše. Potom ji vyzvedne kurýr na kole nebo na koni a dopraví ji na místo určení. Na ostrově jsou totiž zakázána veškerá motorová vozidla.

Dron, který sám váží 5 kg, je schopný unést náklady o váze až 1,2 kg. Dvanáctikilometrovou vzdálenost z pevniny na ostrov překoná během asi dvanácti minut, v závislosti na počasí a povětrnostních podmínkách. Náklad je zabalený ve speciálním aerodynamickém a voděodolném pouzdru.

Testovací provoz má dobré výsledky, ale zatím vyžaduje více lidského dohledu, než by bylo z technického hlediska nutné. Podle německých zákonů musí totiž být let drona celou dobu sledován a kontrolován, a potřeba zaměstnanců, kteří by tyto činnosti prováděli, podstatně zvyšuje náklady.

Ve Francii droni přinesou krev, v Austrálii vakcíny

Možnosti využití dronů zkoumá také francouzská pošta. Její odnož pro doručování expresních zásilek GeoPost v září 2014 na jihu Francie provedla sérii testů šestimotorového dronu, schopného doručovat zásilky o velikosti do 40x30x20 centimetrů a celkové váze až 4 kg. Dron má dolet zhruba dvacet kilometrů a v budoucnu by měl sloužit k doručování spěšných zásilek a zdravotnických potřeb, například krve pro transfúzi, na odlehlá a obtížně přístupná místa. Létání nad zastavěnými oblastmi je ale ve Francii zakázáno, a tak se francouzská města vzdušné pošty až do domu jen tak nedočkají.

Možnosti využití dronů jsou široké. Google například testoval drony, které mají sloužit k rozvážení vakcín pro dobytek na odlehlé farmy v Austrálii. Facebook zase zvažuje možnost využití dronů se solárním pohonem k zajištění internetového připojení v oblastech, kde je to dnes příliš obtížné.

Zdroj obrázku: http://pixabay.com/cs/quadrocopter-vrtule-model-rotory-451747/