Posted on

Nějakou dobu už je většině z nás jasné, že starý způsob fungování autorského zákona je v dobách internetu nepoužitelný. Je nepříjemně omezující jak pro konzumenty, tak pro umělce. Občas se objevil nesmělý pokus, jak tyto zkostnatělé principy inovovat. Co se hudby týče, je v současnosti nejsilnějším hlasem pokroku hudební knihovna Spotify.

Nejmódnější streamovací knihovna pochází ze Švédska

Spotify není žádné batole. Tato služba vznikla už v říjnu 2008 ve Švédsku a v České republice je dostupná už od konce roku 2013. Nabízí streamování hudby od vybraných prestižních vydavatelství, jako je Sony, Universal, EMI a další. Už v roce 2012 bylo v této internetové hudební knihovně k dispozici přes 20 miliónů skladeb.

Na začátku byla myšlenka dostupnosti hudby na internetu pro posluchače legálně. Spotify nebyla první, kdo se snažil inovací omezit pirátství, ale zdá se, že se uchytila nejlépe.

Diktát vkusu nebo usnadnění přístupu k hudbě?

Hudbu tu můžete poslouchat i zcela zdarma, ale má to nějaká omezení a budete muset přežít reklamu. Pokud si však zaplatíte 5,99 Eur měsíčně, což není tak mnoho, když jste na hudbě „závislí“ a posloucháte ji hodiny každý den, posloucháte bez omezení. Také máte k dispozici kvalitnější nahrávky a mobilní aplikaci, kam si vlastně skladby stáhnete a tak k poslechu nepotřebujete ani netové připojení. Stejně funguje Spotify pro tablety.

Najdou se rebelující umělci, kteří Spotify podezírají z diktátu vkusu a jeho kontroly, většina z nich však přijala tuto novou šanci, jak dostat svou produkci k posluchačům snadno a rychle a dostat za to zaplaceno. A posluchači? Ti jsou zase šťastní, že mají konečně okamžitě po ruce obrovský výběr hudby, aniž by je to finančně zruinovalo a museli pracně vyhledávat pirátské mp3.

iTunes už jen může smutně koukat

Spotify porazila prozatím své soupeře cenou a nabídkou. Apple v Evropě docela zaspal a jeho iTunes Spotify už asi nemá šanci dotáhnout. Spotify jednak nevyžaduje specifickou značku pro užívání a hlavně uviděla svou šanci ve streamování hudby, kdežto iTunes zamrzlo u prostého prodeje písní.

Spotify si také dobře uvědomuje, že poslouchání hudby je sociálním zážitkem, který chceme sdílet se svými blízkými. Proto ještě posílí službu, která nám umožňuje vidět, co poslouchají naši přátelé. Každý den uvidíme aktuální žebříček nejposlouchanějších písní našich přátel.

Za roky její existence je zřejmé, že to Spotify myslí vážně. Pokud jste se o ni dosud nezajímali a měli ji jen za módní výstřelek, tak směle do toho. Pak se můžete rozhodnout sami, jestli je skutečně Spotify hudební revoluce, nebo ne.

Zdroj obrázku: https://spotifypresscom.files.wordpress.com/2013/01/spotify-logo-primary-horizontal-light-background-rgb.jpg