Pokud jste o Tromě ještě neslyšeli, tak vězte, že je synonymem pro hnus, bizarnost, pokleslost a fekální humor. A je to zatracená zábava.

Nic pro slabé žaludky

Studio Troma založili v roce 1974 Lloyd Kaufman a Michael Herz. Jejich cílem bylo točit a produkovat nízkorozpočtové nezávislé snímky. Ty totiž nemají v normálních studiích šanci, protože nejsou dost masové a nablýskané. Z původního malého snu se stal kultovní fenomén, známý doslova po celém světě. Ovšem jen úzkému okruhu diváků se silným žaludkem a zvráceným smyslem pro humor.

Sám Lloyd o Troma filmech prohlásil: „Když je sledujete, nejen že musíte potlačit pocit, že nevěříte vlastním očím, ale musíte ho zavřít do železné klece a podrobit mučení.“ A docela to vystihl.

Zmutovaný blb s mopem

Dnes je Troma ikonou béčkové produkce a jejím poznávacím znamením je mix hororu a komedie. Což nevěstí nic dobrého pro milovníky artových nebo romantických filmů. Troma prorazila snímkem Bloodsucking Freaks, který nesmírně popudil organizaci Ženy proti pornografii a v krátkém závěsu následoval úchylný Mother’s Day.

Skutečný zlom v existenci studia však nastal až s natočením The Toxic Avenger. Tento film se prakticky okamžitě stal vlajkovou lodí Tromy. Žádná chorá mysl totiž neodolá „zmutovanému blbovi a superhrdinovi s mopem“. Proto se také Toxie dočkal několika pokračování.

Střeva, mozky a nahota

Výrobním pásem Tromy už prošlo přes tisíc filmů a každoročně se koná také festival Tromadance. Studio má kompletní filmařský i herecký ansámbl a vydává vlastní časopis.  Nic není dost výstřední nebo šokující, aby z toho nemohla být dobrá zábava. Utržené končetiny, explozivní průjmy, vyhřezlá střeva, rozstříknuté mozky, zvratky a hlavně obnažená ňadra, ňadra a zase ňadra. Možná to zní nechutně, ale zaručeně se budete popadat za břicha.

Pryč s filmovým fast foodem!

Jak je možné, že se takovéto filmy staly kultem? Patrně za tím bude síla a energie osobnosti Lloyda Kaufmana. V jeho očích totiž tohle všechno není jen nevkusná zábava, ale způsob, jak se postavit do opozice masovému spotřebnímu umění. Lloyd velice podporuje nezávislé filmaře, ať už točí jakýkoliv žánr.

Obhajoba nezávislého filmu

Na závěr vás však musíme varovat. Ne všechny filmy, které Troma produkovala, jsou koukatelné. Nejlépe uděláte, když se pro začátek uchýlíte právě k těm, které napsal a režíroval právě Lloyd. A jako bonus si toho energického a zábavného chlapíka můžete užít v menších či větších rolích.

Ultimátní poctou Tromě je rozhodně Terror Firmer, kde Lloyd hraje slepého režiséra. Ten je rozhodnut dokončit své béčkové eso, přestože mu někdo systematicky a krvavě vraždí štáb. Tento film je nejen biblí pokleslých násilných béček a ultračerného humoru a úchylnosti, ale také poctou nezávislé filmařině.