Pokud si myslíte, že hipec je mazec, ale zatím jste ho jen poslouchali a nic moc nevíte o jeho vzniku nebo filozofii, jste na správné adrese.
Zpěv a tanec jako zbraň
Hip hop se vyvinul v Americe na počátku 70. let 20. století v černošských ghettech jako mix jamajských a amerických vlivů. V počátcích šlo o jakési recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae, kterému se říkalo toasting. Tento styl nadchnul pouliční gangy a byl jednou z příčin, proč časem přesunuly své boje o postavení k trumfování se v break dance a rapu.
Hip hop není jen rap
Původně se hip hop žánr skládal zejména z hlasového projevu, neboli rapu, ke kterému se přidal hudební element DJ-ing. Dnes k hip hopu neodmyslitelně patří i vyjádření prostřednictvím graffiti, break dance a u nás zatím poměrně exotického beatboxu, což je vytváření hudby bez hudebních nástrojů, jen pomocí úst.
Žánr chudých menšin
Hip hop nese všechny znaky místa a doby, do kterých se narodil. Jeho příznivci vyznávají pohodlí volného oblečení, zejména plandavých kalhot, a ležérnost teplákových souprav. K nim neodmyslitelně patří masivní zlaté řetězy, ale i bezútěšná ghetta, crack, kokain a problémy s graffiti. Na druhé straně je i líhní poezie na úrovni.
Nezdvořilá kritika společnosti
Vzhledem k původu bývají hip hopové texty často velmi angažované. Zabývají se problémy menšin a nevybíravou kritikou společnosti, což je také důvod, proč si mimo USA musí tento žánr pracně hledat nové originální cesty. Životní podmínky v různých zemích jsou totiž pokaždé jiné, ačkoliv menšiny existují všude.
Skutečnost, že rapeři jsou považováni za rebely, kteří vždy říkají, co si myslí, a neberou si servítky, přitahuje k hip hopu zejména mladé fanoušky, bolestně vnímající společenské problémy.
Jak vypadá hip hopové vystoupení
Kapele se zásadně říká crew, protože vlastně nehraje na žádné hudební nástroje. DJ potřebuje jenom dva gramofony – slipmaty, upravené tak, aby po nich desky klouzaly, dále speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a reproaparaturu. Raper neboli MC potřebuje jen svůj hlas.
Stará dobrá komerce
Pro skalní fanoušky je hip hop životní názor, ale jako ve všech hudebních směrech, i v hip hopu najdete lidi, kteří se chtějí prostě jen zviditelnit nebo udělat dobrý obchod. Proto jsou mnozí hip hopoví umělci známí spíše jako propagátoři různých značek oblečení, hodinek, aut, ale služeb, jako třeba telekomunikace nebo stěhování.
Tak, fellaz, teď už víte o hip hopu všechno podstatné. Let‘s rap!