Posted on

Od doby, kdy jsme vynalezli obrazový záznam, toužíme po co nejdokonalejší filmové iluzi. Zatímco čekáme na bezchybnou virtuální realitu, musíme si krátit čas jejími předstupni. Po 3D televizi nás čeká displej s pachovou kulisou.

Filmy, doprovázené vůněmi tu byly už před sto lety

Není to zase až tak nová technologie, jak by se mohlo zdát. Experimenty ohledně spojení obrazu a vůně se podnikaly už před více než sto lety. Začalo se s tím v roce 1906, tedy v době, kdy filmy ještě ani nebyly zvukové.

V roce 1960 pracoval v kinosálech s ohromením diváků film Scent of Mystery, během něhož byly vůně přiváděny potrubím k jednotlivým sedadlům. Tyto starší pachové iluze byly sice většinou založeny na éterických olejích a větráku, ale pro to nebyly o nic méně působivé.

Teď tento koncept vzkřísili výzkumníci z tokijské Univerzity pro zemědělství a technologie. Dřívější hrátky s vůněmi byly docela náročné. Nedaly se dobře zacílit a spotřebovalo se při nich spousty drahých éterických olejů. Prototyp vonící obrazovky je v tomhle mnohem vychytanější, protože umožňuje přesnou lokalizaci. Zdá se, jakoby vůně vycházela z jednotlivých pixelů displeje.

Jako základ použili vývojáři obvyklý LCD monitor. V každém jeho rohu se zahřívají gelové polštářky a čtyři větráčky z nich přivádí pach do předem určeného místa těsně před monitorem. Pokud tedy budete na monitoru mít šálek lahodné kouřící kávy, může přesně tak svůdně vonět.

Smell-O-Vision dokáže generovat až 10 000 vůní, ale ne víc než jednu naráz

Vonící displej dostal v angličtině moc pěkný název „Smell-O-Vision“, což se nám asi do češtiny stejně hezky přeložit nepodaří.

Systém přivádění vůní ve Smell-O-Vision je tedy velmi přesný, ale zatím nedokáže produkovat víc pachů současně. Dalo by se zavést vyměňování gelových kartridží, ale to už by zavánělo starými nákladnými experimenty s éterickými oleji. Za to však dokáže tento displej vygenerovat až 10 000 jednotlivých vůní, takže o bohatost rejstříku se obávat nemusíme.

Zatím je však pořád dost času na zdokonalování voňavých obrazovek, protože ještě pár let se běžným vybavením našich domácností nestanou. Můžeme se ale v poměrně dohledné době rozhodně těšit na změny v reklamních poutačích a na výstavách. Otázka je, jak moc se nám bude líbit, když nás ke koupi smažených křidýlek nebo toaletních vod budou kromě krásných obrázků lákat také Smell-O-Vision vůně, nad kterými se sbíhají sliny.