Posted on

Dejme tomu, že máte vymyšlený geniální projekt. Máte nápad, o kterém jste si jistí, že lidi nadchne. Máte promyšlený postup a víte, čeho chcete dosáhnout. Jediné, co vám ještě chybí, jsou peníze na jeho realizaci. A co teď?

Řešení na tuto otázku našel americký server Kickstarter. Bylo jednoduché – pokud se lidem nějaký nápad líbí, nechte je přispět na jeho realizaci. A aby měli větší motivaci, nabídněte jim za každý příspěvek nějakou menší odměnu, která s projektem souvisí. Myšlenka se rychle ujala a sbírky z Kickstarteru začaly financovat nejrůznější nápady, od kulturních akcí přes vznik počítačových her až po charitu. Je také poměrně běžné například prezentovat věc, kterou byste chtěli začít vyrábět, a ti, kteří by si ji chtěli koupit, si příspěvkem vlastně „předplatí“ její výrobu. Díky tomu mohou uspět i výrobci, kteří nemají dost vlastních prostředků na počáteční náklady.

Kickstarter má pro nás Čechy jedinou vadu na kráse. Mohou ho totiž používat jen američtí občané, nedávno se Kickstarter otevřel i obyvatelům Velké Británie. Pokud tedy nemáte v USA či Británii příbuzné či přítele, kteří by váš projekt zaštítili svým jménem, na tomto crowdfundingovém serveru si ani neškrtnete.

Jedním z takových případů, kdy se český projekt na Kickstarteru protlačit povedlo, a zároveň nejúspěšnějším českým crowdfundingovým projektem vůbec byl nápad vývojářů z Warhorse studios, kteří na vznik své plánované počítačové hry Kingdom Come: Deliverance na Kickstarteru vybrali přes milion liber. Pro srovnání – jejich původní cílovou částkou bylo „jen“ tři sta tisíc liber.

Kickstarter vzkvétal a rostl a čím dál si mnoho lidí začínalo uvědomovat, že je to opravdu dobrý nápad. Díky tomu začaly vznikat i české servery podobného ražení. Prvním z nich byl Fondomat, který vznikl díky pražským expatům. Následovaly kreativcisobe.cz či nakopni.me, nejznámější a nejúspěšnější takové české stránky ale jsou asi Hithit a Startovač.

Pro představu: Až do února letošního roku byla rekordní vybraná částka na českém crowdfundingovém serveru 1,6 milionu korun, kterou na Hithit.cz vybrali pořadatelé hudebního festivalu United Islands of Prague. Nedávno se ale objevil ještě úspěšnější projekt: Dan Přibáň se svou výpravou žlutými trabanty napříč Tichomořím na Startovači vybral neuvěřitelných 2 814 415 Kč, což bylo přes pět set procent původní cílové částky. To, že by na svou výpravu měli až příliš mnoho peněz, „žluté trabanty“ ale netrápí – původní cílová částka totiž měla pokrýt jen nejzákladnější výdaje a nepočítala například ani s dopravou aut zpátky do Čech.

V crowdfundingu se díky nastaveným pravidlům obvykle vyplatí s cílovou částkou být spíše pesimističtější, protože pokud by byla příliš vysoká, nemuseli byste v případě neúspěchu nakonec dostat nic. Překročit ji naopak není problém. A co u nás nejvíc „frčí“ ? V Čechách mívají šanci na úspěch hlavně různé kulturní akce.

Jak tedy začít? Vytvoříte prezentaci svého projektu, která by měla vysvětlit, o co jde, a především zaujmout. Vymyslete atraktivní dárky pro přispěvatele. Ty se liší podle výšky každého příspěvku (kterou si nastavujete vy), čím vyšší finanční částku někdo daruje, tím zajímavější bonus dostane. U hudebníků to například může být podepsané CD, u počítačových her přístup do beta verze, u filmů odkaz na jejich stažení v HD… ale bývají to třeba i upomínkové předměty, děkovné pohledy nebo osobní setkání s organizátorem projektu. Představivosti se meze nekladou. A nakonec – a tady to začne být zajímavé – stanovíte si cílovou částku, kterou chcete vybrat. Pokud se vám to během dané doby (obvykle jednoho měsíce) nepodaří, peníze se vracejí zpátky na účet přispěvatelům – a pokud ano, máte vyhráno. Cílovou částku je možné i překročit, pokud bude nadšení přispěvatelů dostatečné, směrem nahoru žádný strop není.

Aby se cílová částka vybrala celá, je velmi důležitá propagace. Pokud už máte svou základnu fanoušků, je to mnohem snadnější. Pokud ne, je potřeba váš skvělý nápad rozšířit mezi lidi , a ukázat jim ho tak, aby se pro něj nadchli a zatoužili se podílet na jeho vzniku. Propagaci je potřeba věnovat dost práce a energie, a náročné může být i následné připravování a rozesílání odměn přispěvatelům úspěšného projektu. Zadarmo prostě není nic – ani peníze vybrané v crowdfundingu.

Zdroj obrázku:http://pixabay.com/cs/euro-pen%C3%ADze-zaplatit-v-hotovosti-427531/