Elektromotory sice fungují ve všech svých variantách na velice podobném mechanismu, ale i přesto mezi nimi jsou poměrně dost vysoké rozdíly. Jejich hlavní dělení je právě na kartáčové a bezkartáčové motory, které se projevují hlavně jinými vlastnostmi.

V rámci dnešního článku se podíváme především na to, jaké rozdíly panují mezi oběma druhy motorů, a také na to, do jakých mechanismů se díky tomu mohou takové motory hodit a kde podají ten nejlepší možný výkon.

Hojně užívané bezkartáčové motory

Pokud bychom chtěli popsat elektrické motory Bühler jako mechanismus, tak bychom se bavili o neustálém bilancování mezi elektrickou indukcí a magnetickými silami. Díky tomu dokáží elektromotory velice efektivně a účinně přenášet točivý moment, aniž bychom u toho potřebovali nějaký druh čistě mechanického pohonu.

U těchto motorů mají svoji speciální roli bezkartáčové motory. Mezi jejich zásadní výhody patří především jejich velice jednoduchá konstrukce, díky které se vyjímají poměrně malou chybovostí a zároveň i příjemnou cenou. Přitom EC motory Bühler najdou svoje široké uplatnění v různě velkých a silných mechanismech. Hlavním znakem je, aby byl mechanismus upravený na vysoké otáčky, protože v nich dokáží EC motory vykázat opravdu vysoký výkon.

Komutátorové motory pro dynamický chod

V případě komutátorových motorů se budeme potkávat s o něco složitější stavbou a také odlišnými vlastnostmi. Všeobecně jsou komutátorové DC motory Bühler především upraveny na maximální možný výkon při menších otáčkách, nebo ve více dynamických mechanismech. Základním rozdílem oproti bezkartáčovým motorům je soustava komutátorů, které se otáčejí v motoru po vnějším prstenci.

Z pohledu funkčnosti je tak rozdíl hlavně v tom, že komutátory tvoří odpor, který je poté předávaný do pevného magnetu ve středu motoru. Hodnota odporu pochopitelně působí rychlostí otáček. Právě díky tomu, že je opravdu citlivý mechanismus DC motorů schopný reagovat i na drobnější výkyvy napětí, jsou motory dynamičtější a vhodnější pro nízké otáčky. Ve vysokých otáčkách je ale problém s tím, že mohou ztrácet otáčky, které si naopak EC motory drží bez potíží.